علوم

سیگار کشیدن میانگین عمر را حدود هفت سال کم می کند

تحقیقات نشان داده‌اند که سیگار کشیدن میانگین عمر را حدود هفت سال کم می‌کند یعنی هر سیگار باعث می‌شود عمر انسان حدود یازده دقیقه کمتر شود. به عبارت دیگر زمانی که برای سیگار کشیدن مصرف می‌کنید برابر با زمانی است که سیگار از عمر شما کم می‌کند.

سیگار دارای بیش از ۴۰۰ ماده‌ی سمی است و بیش از ۴۰۰۰ ماده‌ی شیمیایی مختلف دارد. مضرترین مواد موجود در سیگار قطران (باعث ایجاد سرطان ریه)، مونوکسید کربن (باعث بیماری‌های قلبی) و نیکوتین (اعتیادآور) هستند. خطرات سلامتی که کشیدن سیگار برای شما به وجود می‌آورد به تعداد سیگارهایی که می‌کشید، فیلتردار بودن سیگار و نوع آماده‌سازی تنباکو نیز بستگی دارند. قطران مواد سمی دیگر را در کنار همدیگر نگه می‌دارد.

در تحقیقی که بر روی مقایسه‌ی میانگین عمر افراد سیگاری و غیرسیگاری انجام شده است مشخص شد که افراد سیگاری حدود ۶٫۵ سال کمتر از افراد غیر سیگاری عمر می‌کنند. اگر شخص سیگاری بین سن ۱۷ تا ۷۱ سالگی سالانه ۵۷۷۲ عدد سیگار بکشد در کل عمرش مجموعاً ۳۱۱۶۸۸ عدد سیگار مصرف کرده است. اگر فرض کنیم که هر سیگار سهم یکسانی در کاهش عمر شخص داشته باشد و ۶٫۵ سال را تقسیم بر تعداد سیگارها کنیم هر سیگار ۱۱ دقیقه عمر را کاهش می‌دهد.

مراجع:

Tobacco Fact File

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا